m y f a m i l y

m y   f a m i l y

Monday, August 22, 2011

Sesumpah yang pandai menyamar

Blog entry aku yang latest aku cerita pasal ulat rama-rama besar yang sedang syok port kat pokok terung aku. Semalam aku carilah ulat tu. Puas aku selak daun. Tak jugak jumpa. Mana dia pergi ya? Tak mungkin dia dah jadi rama-rama. Adakah dia telah dimakan merpati atau gagak yang kekadang berterbangan kat kawasan rumah aku? Ataukah dia telah dibaham tikus sebesar anak kucing remaja yang bersarang dalam tanah kat kawasan tu jugak?

Aku tak dapat jawapannya. Sehinggalah aku ternampak seekor cicak mengkarung ala-ala sesumpah duduk tercegat kat tepi pokok terung aku. Lalu aku membuat satu teori yang sangat bernas lagi mencabar tahap keegoan para saintis terhebat di dunia. Aku telah menjumpai sejenis sesumpah aka camelion yang sangat hebat membuat penyamaran. Dia bukan saja boleh menukar warna kulit mengikut sekitaran, tetapi juga boleh menukar bentuk tubuh dan sifat mengikut sekitarannya. Hari tu dia tukar bentuk jadi ulat. Hari ni dia tukar jadi cicak mengkarung pulak. Aku rasa teori aku ni memang sangat bernas dan tepat.

Siapa ada nombor telefon National Geographic? Aku nak call dia kejap lagi nih! Pakcik fofular! Pakcik fofular!!!

Mengkarung a.k.a. ulat a.k.a. camelion.

No comments:

Post a Comment